Att marknadsföra en produkt eller tjänst via influencers blir allt vanligare. Detta då, framförallt yngre, ser mer på Youtube och följer andra sociala kanaler i mycket stor utsträckning. Att hitta influencers som är villiga att genomföra samarbeten är däremot inte helt enkelt. Det finns minst tre vägar.
Hitta influencers via outsourcad personal
Det finns flera företag, både i Sverige och internationellt, som arbetar som mellanhand mellan företagen och influencers. Som företagare går det att kontakta ett av dessa för att få hjälp med förmedling av uppdragen, fakturering m.m.
Att köpa in denna tjänst via ett externt företag, istället för att försöka hitta influencers på egen hand, har flera fördelar:
- Säkrare
Det är mellanhanden som kontrollerar att influencern följer de regler som är uppsatta och att de verkligen har de följare som visas. Skulle någon missbruka förtroendet kommer de inte längre ha ett samarbete. Risken att bli lurad är därmed betydligt mindre. - Effektivare
Företagen som arbetar med att förmedla dessa tjänster är väl insatta i vilka kanaler som ger bäst resultat utifrån produkt, tjänst och varumärke. Vilken influencer bör anlitas för att marknadsföra ekologiskt läppstift? Vilken passar bäst för träningskläder? - Ärligt pris
Om ett företag söker upp en influencer på egen hand kommer förhandling om priset ske helt utan insyn av någon annan. Det innebär i vissa fall att företagen blir ”lurade” till betydligt högre pris än vad inlägget egentligen är värt. Med dessa mellanhänder blir det ärligare då de är väl insatta i vad ett samarbete borde kosta.
Sök upp via deras kanaler
Ett annat alternativ är att hitta influencers genom deras egna kanaler. Sök efter profiler på Youtube, Instagram och Twitter som har många följare och kontakta personerna via privata meddelanden. Fördelen är att det kan bli något billigare, eftersom mellanhanden annars tar en viss del, men samtidigt kräver detta betydligt mer arbete.
Många av de stora influencers som ofta samarbetar med företag väljer dessutom enbart att ta uppdrag via ”mellanhänder” eftersom det blir en kvalitetskontroll och säkrare väg till ett bra samarbete.
Annonsera på egna sidan
Flera E-handlare har information på sin hemsida om ”Samarbeten”. Det framgår att de vill hitta influencers och samarbeta med dem. På detta sätt kan de som vill ha samarbete kontakta företagen direkt.