Sökmotoroptimering föddes under 1990-talet när allt fler företag började inse vikten av att ha en hög ranking hos sökmotorer. Under denna tid var sökmotorerna lätta att manipulera eftersom de tidiga teknikerna främst handlade om förekomsten av nyckelord på en hemsida. De missvisande nyckelorden gav ofta felaktigt resultat och denna metod är idag straffbar. Nuförtiden handlar sökmotoroptimering istället om tekniker och strukturella förändringar som underlättar för Google att indexera hemsidan. Med Googles framväxt och deras ”Pagerank” har även länkar från andra hemsidor en betydande roll. Detta ger en mer trovärdig ranking av sökresultatet.
När det kommer till sökmotoroptimering finns det flera fördelar. Det är en långsiktig metod som kan visa resultat flera år framöver. Det är också kostnadseffektivt och lätt att mäta i jämförelse med andra marknadsföringsmetoder. Vilka verksamheter som placerar sig högst vid en sökning på Google handlar inte om omsättning eller storlek och därför har alla samma möjlighet att synas högt upp i sökresultatet. Däremot brukar man säga att sökmotoroptimeringens främsta fördel är att man kan nå en potentiell kund i samma sekund som denna söker efter något man erbjuder. Genom att synas högt upp bland sökträffarna som relaterar till verksamheten har man möjlighet att nå ut till betydligt fler kunder i jämförelse med en lägre ranking. Resultatet av en sökmotoroptimering kan däremot ta några månader att visa sig vilket kräver tålamod och is i magen. En annan viktig del av SEO handlar om att hålla sig och sin hemsida uppdaterad kring Google riktlinjer och algoritmer som ständigt utvecklas.
SEO för Google
Själva arbetet med sökmotoroptimering brukar börja med en analys följt av on-page och off-page optimering. Analysen handlar om att undersöka lönsamma sökord för verksamheten och ta reda på sökvolymen och hur konkurrensutsatt ett sökord är. ”Sökordsplaneraren” är Googles verktyg att ta till hjälp för detta. On-page optimering berör framförallt de textliga och tekniska delarna av hemsidan. Unika rubriker, välskrivna texter, tydlig struktur och en enkel navigering är att föredra. Det är viktigt att tänka på att hemsidan ska vara bra i både sökmotorn och kundens ögon. Off-page berör istället extern information om hemsidan i fråga. Framförallt brukar det talas om en länkstrategi som handlar om länkar som pekar på webbplatsen. Detta skapar ett förtroende och tyngd som ökar rankingen. Länkar från välkända hemsidor är att sträva efter eftersom detta ger en ytterligare tyngd. Både on-page och off-page är lika viktiga inom sökmotoroptimering. Är hemsidan inte tekniskt korrekt spelar det ingen roll hur många länkar man har.