Följer du bloggar, Youtubers eller någon känd person på sociala medier? Då har du med stor sannolikhet kommit i kontakt med så kallade influencers, ett begrepp som myntades 2016. Influence marketing, eller marknadsföring via utvalda påverkare, har blivit allt vanligare de senaste åren. Det innebär att företag använder sig av inflytelserika personer för att kommunicera sitt budskap, som ofta sker genom personens egna kanaler.
Hur funkar det?
Själva idén bakom influence marketing baseras på tanken att människor är mer benägna att lyssna på och ta till sig ett budskap från en mindre grupp personer som anses ha hög trovärdighet. Istället för att företaget försöker få kontakt med den tänkta målgruppen så sker kommunikationen istället via andra personer, influencers, som har större inflytande på målgruppen. Influencern förmedlar företagets budskap vidare till sina följare som då är mer mottagliga att ta budskapet till sig. Detta inflytande kommer normalt från individens expertis, popularitet eller eller rykte.
Vem är en influencer?
Det är allmänt känt att företag under långt tid använt sig av kända personer i sin marknadsföring för att påverka konsumenter att köpa deras produkter. Idag fungerar det egentligen på samma sätt, men utförandet ser lite annorlunda ut och man har öppnat upp för fler aktörer. En influencer kan vara en kändis, politiker, journalist eller bloggare. Internets framväxt har haft en stor betydelse för utvecklingen av influence marketing. Först kom bloggarna och därefter sociala medier-boomen. Via sajter som Twitter, Instagram, Snapchat och YouTube har ett flertal personer skapat sig ett personligt varumärke och skaffat sig en stor skara läsare och följare. I sociala medier är influencers ofta nischade och skriver om ett specifikt tema som engagerar en viss grupp människor. De kan ha spenderat flera år med att bygga upp en trovärdighet och relation med sina följare, över vilka de därmed har en stor potentiell inverkan.
Varför samarbeta med influencers?
Syftet med influence marketing är att rikta sig till specifika individer. Genom att samarbeta med inflytelserika personer på sociala medier kan företag nå en publik där det redan finns ett upparbetat förtroende. Konsumenter är mer mottagliga att lyssna till en person de redan har en slags relation till, särskilt om denne verkar vara en nöjd kund. Den här typen av marknadsföring kommer då inte att tolkas som reklam, utan snarare som en rekommendation konsumenter emellan. Som företag är detta förstås ett guldläge!