Att ha en god kommunikation från företag till kund är ofta avgörande för hur det går för verksamheten. Vikten av kommunikation syns inte bara i affärsvärlden, utan i alla relationer. Oavsett om kommunikationen sker mellan företag och kund, mellan syskon, chefer eller lärare krävs det att den sker på ett bra sätt för att relationen ska vara tillfredsställande. I den här texten fokuserar vi på det förstnämnda – kommunikation mellan kund och företag.

Sociala medier

Det blir allt färre företag som inte använder sig av sociala medier för att tala till sina kunder. Det är ett enkelt sätt att synas, marknadsföra erbjudanden och att knyta an till kunderna på. Många företagare väljer att själva gå in på olika medier och recensionstjänster och besvara de omdömen som getts. Ett trevligt svar som ges på en negativ kommentar kan vara avgörande för om kunderna väljer att använda sig av just din tjänst eller inte.

Växel för mobil

För lite mindre företag är det en svår balansgång att hålla koll på telefonerna utan att det tar för mycket tid i anspråk. Det ska vara så lätt som det bara går för kunderna att ta kontakt med er, samtidigt som produktiviteten hos de anställda inte bör påverkas mer än nödvändigt. Många väljer att skaffa en mobil-växel med ett gemensamt inkommande nummer för alla på företaget. Det blir då enkelt att svara, även om delar av personalstyrkan till exempel har lunch eller sitter i möte. För det företag som vill ha en växel för sin mobil, och de anställdas, finns det flertalet tjänster att välja mellan. I synnerhet har detta företag tagit fram bra tjänster inom mobilväxel och flexibla system.

Vara tillgänglig

Att skaffa en mobil-växel till företag är ett bra sätt att vara tillgänglig och ge bra service. Att kontakten besvaras så fort som möjligt är något att sträva efter. Om något till exempel går fel i beställningen i er webshop har de flesta kunder säkerligen förståelse – men om ni inte går att nå på kort tid finns en risk att konkurrent får transaktionen. Något som många företag och e-butiker gör är att förbättra sin kommunikationslösning för att minska tidsfaktorer.