Att hitta det marknadsföringsmaterial som kan användas i flest situationer och som man kan få ut så mycket som möjligt av, är en utmaning mins sagt! Efter lite fundering brukar man dock inte sällan komma fram till banderoller som ett möjligt alternativ. Dessa kan man fördel användas både till skyltar och som klassiska banderoller. I och med att dessa ofta tillverkas för att användas utomhus, är det viktigt att de tillverkas i material som håller för belastningen. En större banderoll kan utgöra ett vindfång likt en spinnaker och valet av upphängning skall klara av ganska stora ryck. Känner man sig osäker på hur man kommer att använda sin marknadsföringsprodukt kan man satsa på att ha både öljetter och kardborreband. På så vid går det lätt att variera användningsområdet något.
Dubbla tryck och PVC
När det gäller banderoller är det viktigt med mjuka och starka material som inte riskerar att rivas i bitar vid kraftig vind. Att använda PVC har därför blivit mer eller mindre en standard som många använder sig av. PVC utgörs av en fiberkärna vilken kan ha olika färg. Denna färg sätter tonen för bakgrunden. Fiberväven är sedan ingjuten i ett plastskikt som tål vatten och slitage. I och med att man får en väv utan avigsida kan man enkelt trycka på båda sidor av densamma. Vikten är över 440 g/kvm vilket säger en hel del om vad för tålighet banderollen har.
För att man skall kunna använda sin banderoll på det sätt man tänkt kan man behöva komplettera med allt ifrån rep till spännband. Allt handlar om hur högt den skall sitta, om det är en fasad bakom eller ifall det rör sig om dubbeltryck osv. Det finns egentligen ingen begränsning för hur man kan använda en banderoll. Kanske är detta också orsaken till att så många väljer denna sorts produkter när det är tid för marknadsföringsinköp. En rekommendation är att satsa på kvalitet istället för att köpa de billigaste alternativen på nätet. De senare håller sällan över tid och kan innebära en större kostnad på sikt.