Redan när Footway grundades år 2010 hade företagets grundare och VD Daniel Mühlbach stor erfarenhet av e-handelsbranschen, sedan tiden på Lensway. När han sadlade om från linsförsäljning till skoförsäljning, såg han en utmaning i logistiken kring skoförsäljningen. Eftersom skor är betydligt större än linser, är också logistiken kring försäljningen av dessa mer komplex. Det avskräckte dock inte Daniel, som gillar logistiska utmaningar.
Med en civilingenjörsexamen inom industriell ekonomi i bakfickan, är det kanske inte så konstigt att Daniel Mühlbach intresserar sig för de logistiska delarna av verksamheten. Han menar att logistiken är kärnan i e-handeln och att komplicerade logistiska problem också utgör möjligheter att lösa dessa på ett bättre sätt än vad konkurrenterna gör.
Från ett lager till ett annat
Han byggde upp en dedikerad lagerlokal åt Footway i Kista men insåg efter förvärvet av Brandos 2013 att den nuvarande lösningen inte skulle fungera i mer än max ett par år. Efter att ha diskuterat flera möjliga lösningar beslutade man sig för att göra sig av med den nuvarande lagerlokalen, vilket förvånade en del av bolagets externa investerare.
Beslutet grundade sig i att det lager i Helsingborg som Brandos hade använt, som var i PostNords regi, hade en väl fungerande verksamhet med kunnig personal. Lagret var också väl utformat och hade kapacitet nog att klara av en rejäl uppskalning.
Så fick det bli och Footway bestämde sig alltså för att göra tvärtom vad man från början hade tänkt sig. Daniel ångrar dock inte att valet föll på PostNord. Efter flytten till lagret i Helsingborg föll allt snabbt på plats. Flera förbättringar implementerades, såsom automatisk sortering och transporter på söndagar.
Det är tack vare detta lager, med skor som sträcker sig 25 kilometer hyllmeter, som Footway kan stoltsera med att ha alla skor i lager. Genom att ha skorna i ett eget lager har Footway också full koll på skornas utseende och egenskaper.